7 Ocak 2019

YouTube Revolution


işin aslında pek bir bilgi yok ama izlemesi keyifli. içeriğinde dünyada ne olup bittiğini anlatmak yerine resmen reklam yapmışlar. youtube içeriğini yakından takip etmeyen biri olarak bilmediğim bir sürü ilginç bilgi verdiler. ben yeni bir belgesel zannediyordum, 2015 yapımı imiş. zaten güncel popüler diye yayınladıkları şak diye "gangam stayl"'a kadar gelince şüphelenmiştim. insanların neden böyle yaptığına dair bir araştırma yapmamışlar. kalabalığı en çok kalabalık çeker meselesi falan yeterince açıklamıyor. arka planda yapımcılar olduğunu da net şekilde görmüş olduk. adamlar zaten youtube'un başından beri bu amaca yönelik işler yapmış. şimdi kendi çapında bir sektör ama bir taraftan her insanın bunu becerebileceğini pompalamaları da bence sadece tanıtım. bu işi cidden yapan tiplerin bir çoğu ucundan kıyısından mutlaka bir yapımcıya bulaşmış oluyor. öyle oturduğun yerden kendi başına yapacağın bir şey değil. imkanı ve yaratıcılığı olana lafım yok ama mevcut başarılı örnekler hep böyleydi.

--- spoiler ---

.lonely girl müdür nedir? mesela o direkt reklam şirketinin ürünüymüş. nerden olduğunu açıklamıyormuş. gazetecinin teki çıldırmış aylarca yerini aramış. sonra myspace üzerinden virüs yollayarak yerini tespit etmişler. adamların sıkıntısına gel. zaten öncesinde videolarda kullanılan ürünlerin falan hep reklam olduğu ortaya çıkmış. ajans sahibi de olayı bir filme çevirecektik. kız kaçırılacaktı falan filan diyor. utanmazlığın böylesi.

.açıkçası ben bibır salağını da bilmiyordum. eleman bir tane yapımcının internet üzerinden yarışma düzenleyip sonra onu deneysel olarak parlatması sonucu ortaya çıkmış. başta kimse veledi kabul etmemiş ama internetten popüler olduktan sonra ortalık karışmış. eleman sosyal medyanın parlattığı, ortaya çıkardığı bir ürünmüş. tamamiyle böyleymiş.

.aynı şeyi gangamda da yapmışlar. bu bahsi geçen yapımcı videoyu gördüğünde yüzbin tıklaması falan varmış. bakmış bu tutar arkadaş, şimdi youtube'un en çok izlenen videosu kendisi. ne peki bu abi? adam diyor ki her şeyi denedik, figür bulmaya at dansını bulduk sonunda, kendi çapında başarılı kabul edilebilir. emek var denilebilir ama ortada uçuşan popülarite ve paraya göre bakınca yazıklar olsun demek lazım.

.böyle tipler örnekler var, sonra youtuber salakları geliyor, kendi hayran kitleleri var ama bir çoğu zaten bir yerden sonra anlaşma yapmış gibi. stüdyoya taşınıyor gibiler. olaylar kendi haliyle kalmıyor. bir yerden sonra içerik zaten önemsizleşiyor. yaratıcı işler yapan tiplere lafım yok.

.mesela rap atışması fikri hoştu, kendi çaplarında bütçe ayırarak, makyajı şusu busu adamlar bu olayı da başarılı bir şekilde parlatmışlar. artık konsere çıkmak yerine oturduğu yerden video yaparak para kazanır olmuş. bir taraftan youtube parlatması bu ya neyse işte.

.bir de kediler var, diğerleri yerine kedileri ayrı bir başlıkta incelediler. kediler videoları çok izleniyor da nedenini anlatmıyorlar. öyle reklam ediyorlar geçip gidiyorlar. nedeni büyük gözleriydi işte ama bilmiyorlar bile...

.youtube kurucusu arkadaş bir milyar küsür dolara youtube'u sattığına pişman mıdır bilmiyorum, sordularsa ben kaçırdım. şimdi değeri dedikleri rakam 2015 yılı için 80 milyar dolardı. tabii o zamanlar sunucu bulamıyorlarmış, yerleri dolmuş. para yetiştiremiyorlarmış ama yine de inanılmaz rakamlar. bir taraftan hepsi youtube'a yarıyor. hepsi yalan demekten insan kendini alıkoyamıyor. tabii bunu google içinde blogger'da yapmak da üzücü. başka yer varsa bile dünyayı domine ediyorlar. 

--- spoiler ---